maanantai 10. helmikuuta 2014

Hippula Lasten Kirppis & Kaffela

Hippula kutsui meidät käymään vierailulla Käpylässä ja näin teimme. Lue myös omistajan haastattelu jutun lopusta!



Täytyy sanoa, että yllätyimme hieman saadessamme sähköpostia Hippulasta, jossa meidän kutsuttiin käymään. Yleensä me kutsutaan itse itsemme kirppiksille keräämään matskua tätä blogia varten. Ehkä blogimme on huomattu jossain (tai sitten hakukoneoptimointi on onnistunut).

Kutsussa mainittiin, että kyseessä on Suomen söpöin kirppis. Täytyihän se käydä omin silmin katsomassa. Viime lauantaina (8.2.2014) suuntasimme Helsingin Käpylään ja löysimme Hippulan erään kerrostalon katutasossa sijaitsevasta pienestä liiketilasta. Ulkokuva valitettavasti unohtui ottaa, eikä haluttu pölliä jonkun toisen ottamaa kuvaa. Jokatapauksessa, hyvältä näytti ulkoa - paikan kyllä tunnistaa ohi mennessä.

Tavalliselle kirppisharrastajalle Hippula on pieni. Siitä ei pääse mihinkään. Ensimmäisenä herää kysymys, että miten tällainen voi olla kannattavaa ja kuinka kauan Hippula tulee pysymään tässä?
Pöytävuokrien lisäksi Hippula myy joitakin uusia tuotteita kotimaisilta brändeiltä;

  • Beibamboo
  • Costo
  • Ihmemaa.fi sisustustyynyjä
  • Jesse&Joona




Näiden lisäksi Hippulassa on laadukkaan tuntuinen kahvila...

...tai Kaffela, kuten Hippula asian ilmaisee. Saatavilla on tavallisen kahvin lisäksi erikoiskahveja, Laitilan virvokkeita, smoothieita ja leivonnaisia. Kaikki on luomua.
Paljon on siis tekeillä pienessä tilassa ja paikka tuntuu ennemmin söpöltä pieneltä designputiikilta ja luomukahvilalta kuin kirppikseltä. Joka on tietysti hyvä asia - pelkkä ip-kirppis näin pienessä tilassa tuskin olisi kovin mielekäs kenenkään mielestä. Omistajalla tuntuu olevan selvää bisneshajua mitä tulee markkinaraon täyttämiseen, minusta entisenä Käpyläläisenä tuntuu ainakin siltä, että Hippula sopii alueelle paremmin kuin hyvin.





No entä itse kirppispuoli?

Christan mielestä tämä olisi täydellinen paikka shoppailuun, jos (JOS) meille olisi tulossa kolmas lapsi. Jota siis ei ole tulossa. Hippulassa oli paljon (paljonpaljonpaljon) siistikuntoisia ja söpöjä ja ihania ja ties mitä vauvanvaatteita kohtuulliseen hintaan.
Toki myynnissä oli vaatetta isommillekin lapsille, mutta hyvin pienissä määrin. Kokemuksiemme mukaan tämä on kovin yleinen ilmiö lastenvaatekirpuilla jostain syystä.

Erillinen ulkovaaterekki/kenkäalue on aina plussa. Onneksi kirppujen pitäjät ovat alkaneet huomata tämän ja muutos alkaa näkymään uusilla kirppiksillä. Helpottaa nimittäin suunnattomasti kiireistä iskää tai äitiä, joka tarvitsee äkkiä uuden vaatekappaleen rikkimenneen tilalle huomista hoitopäivää varten.

Hippula siivoaa myyntihyllyt useasti päivässä ja tämä ei ole erillispalvelu. Näin vain tehdään. Myös suuri plussa. Kaikenkaikkiaan koko Hippula oli todella siistissä kunnossa.

Lasten nurkkaus löytyy, mutta pienen tilan vuoksi siinä leikkivät lapset saattavat joutua leikkimään hieman asiakkaiden kulkureitillä. Omilta lapsiltamme (poika 3v ja tyttö 5v) tuli sellaista palautetta, että "Täällä on vaan vauvojen leluja." Jälkimmäinen on helppo, halpa ja nopea korjata, mutta tilanpuutteen/leikkinurkan sijoittelun korjaaminen onkin toinen juttu. 

Periaatteessa Hippula on perheystävällinen, mutta nelihenkisen perheemme visiitillä tuntui ahtaalta. Toki sillä on vaikutusta asiaan, että lapsemme ovat itseasiassa oikeasti pieniä paviaaneja.

Itse näkisin, että tämä olisi ihanteellinen paikka äideille käydä yhdessä kahvilla ja pullalla ja tekemässä löytöjä lapsilleen - isän ollessa lasten kanssa poissa tieltä ;) Ehkä ihan vähän tuntuu siltä, että se on ollut mielessä Hippulaa suunniteltaessa, ei tullut kysyttyä haastattelussa.




Yhteistyö eri yhdistysten kanssa

Hippula osallistuu hyväntekeväisyyteen. Yhteistyökumppaneihin kuuluu tällä hetkellä HOPE ja Lasten Oikeuksien Tuki Ry.
Hippulasta löytyy oma hylly lahjoituksille, joiden myyntituotto ohjataan Lastensairaala 2017 -hankkeelle. Lisäksi päiväkotien vanhempainyhdistyksille tarjotaan ilmainen myyntihylly viikoksi pelkällä 5% provikalla.
Näistä lisää haastattelussa!



Hippulan perustaja, Heidi Ekholm-Talas ehti kiireiltään vastaamaan sähköpostihaastatteluumme.

Haastattelu julkaistaan lyhentämättömänä ja muokkaamattomana.

Keitä olette?
Olemme sarja- ja perheyrittäjiä. Olen Heidi Ekholm-Talas ja toiminut yrittäjänä 12 vuotta, päätoimeni on tapahtumatoimisto Eventgardenin toimitusjohtajana toimiminen. Äitiyslomalla opiskelin sisustussuunnittelijaksi ja teen sitä tässä ohessa. Kipasu Sisustussuunnittelu ja Remonttipalvelut on toinen yrityksemme, joka on taas mieheni Jonnin päätyö. Lisäksi toimin lukuisissa järjestöissä ja yrityksissä luottamustehtävissä.


Harrastatteko itse kirpputoreilla kiertelyä? Jos, niin missä määrin ja kuinka kauan olette sitä tehneet? Mitä toivotte löytävänne?
Kävin nuorempana paljonkin kirpputoreilla, mutta sitten se jostain syystä jäi. Kälyni Henna houkutteli minut lastenvaatekirppikselle poikamme ollessa vuoden ja innostuin nähtyäni, miten hyvää tavaraa myynnissä oli. Nyt ostammekin viikottain pojallemme vaatteita Hippulan valikoimista. 

Mistä idea omaan kirppikseen lähti? Miksi lastentarvikekirppis, eikä tavallinen?
Kaikki lähti siitä, kun näimme liiketilan myynti-ilmoituksen. En ollut koskaan miettinyt kirppiksen perustamista, mutta äitiyshuuruissani sain tämän idean. Lastenvaatekirppis sopii pieneen söpöön tilaan, muu ei edes käynyt mielessä. Elokuussa ostimme liiketilan ja lokakuussa oli avajaiset. Olemme nopean toiminnan ihmisiä ja tartumme heti toimeen, kun jotain saamme päähämme. Halusin konseptista uniikin, joka on itsepalvelukirpputorin, second hand –liikkeen ja kahvilan sekoitus, josta saa myös jotain uusia tuotteita. Käpylä on minusta idyllinen paikka ja tilan nähtyäni minulla oli heti visio Hippulasta. Tärkeää osaa näyttelee myös erilaiset tempaukset ja tapahtumat. Ystävänpäivänä Hippulassa on tavattavissa esimerkiksi BabyJoy eli Tara Lange, synnytysdoula, synnytys- ja vauvanhoito-luennoitsija sekä kantoliinatukihenkilö. Viime viikolla oli Åke&Pulla luomusoseiden maistelusessio. 


Minkälaista pohjatyötä teitte ennen liikkeenne avaamista?
Koska taustalla on pitkä yrittäjyys ei itse byrokratian kanssa ollut tarvetta pohjatyöhön. Hippula toimii yhden yrityksemme alaisuudessa omalla kustannuspaikalla, koska tällaiselle pienimuotoiselle toiminnalle olisi ollut turha perustaa omaa yhtiötä ja omaa hallintoa. Tutkailin muiden kirppisten konsepteja sekä toimintamalleja ja sen pohjalta muokkasin meille sopivan uniikin konseptin. Ihan ensimmäiseksi perustin Facebook-ryhmän, jossa haistelin tunnelmia idealle ja siitä viikon päästä teimme päätöksen liiketilan hankkimiseksi, kun tykkääjiä oli noin 500. Olen aktiivinen sosiaalisessa mediassa, joten markkinointi perustuu pääasiassa somenäkyvyyteen ja laajoihin verkostoihimme. Seuraavaksi suunnittelin Hippulan graafisen ilmeen ja rakensin Kotisivukoneella kotisivut yhdessä illassa. Sisustussuunnittelun jälkeen mieheni aloitti remppatyöt. Teimme kaiken lähinnä ilta-aikaan, koska hoidimme poikaa vielä kotona ja yrityksemme projektit työllistivät meitä myös päivisin. Jälkeenpäin täytyy ihmetellä, miten kaikki oikeastaan tapahtui.

Perustaessanne liikettänne, minkälaisia ongelmia koitte? Tapahtuiko mitään yllättävää, jota ette osanneet odottaa?
Mielestäni yrittämisessä ei ole ongelmia, on vain ratkaistavia asioita. Se on jokapäiväistä hommaa, joten en osaa nostaa esiin mitään erikseen. Aikataulu oli tiukka, joten ei ollut aikaa jäädä pohtimaan liikaa juttuja, vaan käärittävä hihat. Haaste on saada toiminta kattamaan omat kulut, koska meillä on pääasiassa palkattua henkilökuntaa. Toivomme, että tämän vuoden aikana saamme toiminnan siihen malliin, että saamme kulut katettua. Tulosta tällä toiminnalla ei ole tarkoitus tehdä, ainakaan aluksi. Katsotaan, miten homma lähtee pyörimään. Kaffelan rooli on tässä tavoitteessa merkittävä ja toivommekin, että lähiseudun ihmiset löytävät meidät sen osalta, vaikkei lastenvaatteet olisikaan omalla ostoslistalla. 

Millä tavalla olette markkinoineet yritystänne?
Sosiaalinen media on päämarkkinointikanavamme. Ihanat bloggaajat ovat ottaneet meidät omakseen, kuten myös medianäkyvyyttä on tullut mukavasti. Markkinointiviestinnän asiantuntijuudesta on apua kaikessa toiminnassa. Yhteistyökumppanimme, kuten Lasten Oikeuksien Tuki ry auttavat myös tunnettuuden lisäämisessä. Puskaradio on tietysti tehokkain tapa ja tyytyväiset asiakkaat. Markkinointibudjetti on todella pieni, joten luovat keinot ovat käytössä. Kohdistamme markkinointia myös turisteille ja maahanmuuttajille. Taidamme olla ainoa kirppis, jonka sivut ovat myös englanniksi ja avaamme myös vironkieliset sivut lähiaikoina.

Miksi tulisin ostoksille juuri teidän kirpputorillenne? (lähellä on mm. Vekarakirppis, joka on myös lastentarvikkeisiin erikoistunut)
Hippula on putiikkihenkinen pieni liike, jonka sisustukseen on panostettu. Erityisesti on kiitelty hyllyjen siisteyttä, koska myyjämme siivoavat hyllyt monta kertaa päivässä. Meillä on myynnissä myös uusia tuotteita. Valikoimissamme on Beibamboon ja Coston asusteita sekä Ihmemaahan.fi sisustustuotteita ja tarvikkeita. Uusimpana meille tuli myyntiin Jessa&Joona -puuleluja. Kaffelan valikoimissa on mm. Väyrysen rahkamunkkeja, Malongon erikoiskahveja cappuccinosta latteen. Kahvi, tee, mehu ja smoothie ovat kaikki luomua.

Mistä tuli idea lastensairaalan tukemiseen? Miten päädyitte valitsemaanne konseptiin sen toteuttamikseksi?
Meillä oli pieni ideointiryhmä kirppiskävijöiden aktiiveista ja eräs näistä henkilöistä keksi idean tukea lastensairaalaa. Tämäkin päätös tehtiin nopeasti ja laitettiin heti toteutukseen. Meille voi tuoda vaikkapa yksittäisen vaatteen tai lelun lastensairaalahyllyyn. Tuotot tilitetään hankkeelle. Toinen yhteiskuntavastuu hanke on päiväkotien vanhempainyhdistyksille tarjottu mahdollisuus tehdä varainhankintaa vaikkapa lasten kulttuuriretkille. Tarjoamme myyntihyllyn ilman vuokraa. Tuotoista vähennetään ainoastaan 5% hallintokuluihin. Tämä on herättänyt paljon mielenkiintoa ja muutama varaus on jo tullut. Idea syntyi, kun kuulin oman poikamme päiväkodin vanhempainyhdistyksen järjestäneen yhden päivän kirppiksen päiväkodilla. On haasteellista järjestää tällaisessa tilassa kirppis ja saada riittävästi kävijöitä. Järjestely ja hinnoittelu on iso homma vanhemmille tuottoihin nähden. 

Kerro viisi mielestäsi tärkeintä asiaa, jotka jokaisen omaa kirppistä perustavan tulee ottaa huomioon.
1. Mikäli tämän on tarkoitus olla elinkeinosi, laske tarkasti kannattavuuslaskelmat.
2. Selvitä mitä velvoitteita ja hallintoa joudut tekemään, mikäli et ole toiminut yrittäjänä aiemmin.
3. Idean tai konseptin pitää olla erottuva.
4. Mieti sijainti tarkasti.
5. Ole luova.

Miksi päädyitte yhteistyöhön Beibamboon ja Coston kanssa?
Haluamme tukea suomalaista yrittäjyyttää ja arvostamme ekologisia arvoja. Molempien tuotteet ovat huippulaadukkaita ja persoonallisia.

Toimiiko itse Hippu hallinnollisissa tehtävissä?
"Hippu" eli Miko on kova poika järjestelmään hyllyjä ja tietysti markkinoimaan Hippulaa :) Yrittäjäperheen lapsena toimistollakin olo on tullut luonnollisesti tutuksi. Hän myös isännöi Hippulan lapsiasiakkaita ollessaan paikalla ja esittelee leluja.



Onnea ja menestystä Heidille ja Hippulalle sekä kiitos kutsusta!
Terveisin, Joonas ja Christa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti